| TAKAISIN / BACK |

Primitiivinen
raha
J.K.Ihalainen

Palladium Kirjat 1996
loppuunmyyty

Nykyaikaisten kolikoiden,
seteleiden ja pankkikorttien äiti,
primitiivinen raha, on tunnettu
ja käytetty alkuperäiskulttuureissa
eri puolilla maailmaa tuhansien vuosien ajan.

Primitiivistä rahaa ovat
helmet, simpukat, kotilot, näkinkengät, hampaat,
kaakaopavut, karja, keihäät, miekat, kirveet, nahka,
kivet, piiput, orjat, pääkallot, riisi, suola, sokeri,
jade, tina, kulta, hopea, norsunluu, silkki, tupakka,
kankaat, soivat kellot, sormukset ja kookospähkinät,
- ja meillä aikoinaan oravannahat.

Primitiivinen raha
on ensimmäinen suomeksi aihetta valaiseva teos.

Primitiivinen raha tarkoittaa valmistettua esinettä tai kerättyä raaka-ainetta, jolla sellaisenaan on valuutan arvo kaupankäynnissä. Voisimme myös kutsua rahaa muinaisrahaksi, kuten Unescon kuriiri -lehti 2/ 90 termin suomentaa, mutta primitiivinen raha ei silti ole aina niin muinainen, etteikö "muinaisuus" siinä kalskahtaisi hieman teatraaliselta.
Raha, moneta, alunperin sen jumalan nimi jonka temppelissä Roomassa rahaa lyötiin; tästä money. Käteinen, engl. cash, on portugalilaisten Intiasta (tamilin kasu, sanskritin karsha) tuottama termi kolikoille tai metallirahoille idässä.
Primitiivinen raha esiintyy moninaisissa muodoissa vanhoilla kauppapaikoilla, kuten Malesiassa jossa käytiin maustekauppaa jo ennen ajanlaskumme alkua. Sen sijaan Tyynenmeren saarilla, jossa omavaraisuus ei edellyttänyt kaupankäyntiä, käytettiin simpukoita, sormuksia, hampaita, mattoja ja sulkia seremoniallisessa lahjanvaihdossa, palvelusten hyvittämisessä, naimakaupoissa ja rikosten sovittamisessa. Vasta valkoisen miehen ryhtyessä käymään kauppaa näillä saarilla saivat nämä arvoesineet primitiivisen rahan arvon.
Primitiivisen rahan käsite on erotettava kaupankäynnin vanhemmista muodoista, kuten tavaran vaihtokauppa, naimakauppa, veriraha ja hiljainen kauppa. Kiinalaiset valetut pronssikolikot (noin 1.000 e.a.a.) ovat nykyaikaisen rahan edeltäjiä. Samoin ensimmäiset uroshirven nahasta valmistetut neliskanttiset setelit, joita Ch´in dynastian Shih Huang (249-202 e.a.a.) julkisti kyllästyttyään siihen että markkinat tulvivat väärennettyjä kolikoita.
Toisinaan on valuutan, rahan, uskonnollisen symbolin ja ornamentin välinen ero hämmentävän liukuva. Esimerkiksi Ugandassa katoliset lähetyssaarnaajat jakoivat metalliristejä kääntymisen merkiksi akoleille. Näiden ristien kanssa akolit kiiruhtivat didingaheimon kylään vaihtamaan ristinsä vuoheen. Didingat käyttivät ristejä päähineissään sekä kaulariipuksina.
Pankkimaailman vaatimus rahalle on, että se on kannettavaa, kulutusta kestävää, että se on jaettavissa ja että sillä on arvonsa. Alkukantaisissa yhteisöissä primitiivinen raha on yleisesti arvostettu ja haluttu esine tai raaka-aine, joka saattaa olla käyttökelpoinen, kaunis, seremoniallisesti korvaamaton tai symbolisesti tärkeä. Perusvire on että alkukantaisissa yhteisöissä eletään maagista todellisuutta, jossa vain konkreettisella esineellä voi olla valuutan arvo. Nykyaikainen raha satoine vieraine valuuttoineen ja arvoineen edustaa abstraktiota, josta ei saa otetta.
Seuraavassa käsitellään primitiivistä rahaa nimikkeiden mukaan, mistä väistämättä on seurauksena maantieteellinen poukkoilu eri kulttuureiden käyttäessä samantapaista valuuttaa. Lisäksi esityksen suppeuden takia eivät kaikki primitiivisen rahan muodot ole mahtuneet mukaan.

Andamaaneilla, eskimoilla, Keski-Aasian paimentolaisheimoilla ja Australian alkuasukkailla ei ollut yhteistä maantieteellistä tai rodullista aluetta, mutta heitä yhdisti suhteellisen korkea omavaraisuus. Nämä nk. alkuperäiskansat tunsivat tuskin lainkaan työnjakoa; jokainen perhekunta hankki hyödykkeensä itse, ilman ulkopuolista apua. Rahaa ei tunnettu, kauppaa ei juuri käyty, vaihtokauppa oli harvinaista, eikä lahjojen antamisella ollut suurtakaan taloudellista merkitystä.
Lahjoja antaessaan andamaanit odottivat saavansa vastalahjaksi samanarvoisen tavaran; poikkeuksena naimalahjat. Useimmat lahjoista liittyvät seremonialliseen pukeutumiseen; kuten valkoinen savi, punainen väri (rautaoksidi sekoitettuna kilpikonnan rasvaan), ja ornamentoidut simpukat maoreilla.

Nikobaarit

Ajanlaskun vaihteen roomalaiset kauppiaat ulottivat matkansa Siamiin, Annamiin ja Tangkiangiin, mutta Nikobaarit tulivat länsimaisille kauppiaille tutuiksi vasta 19. vuosisadalla.
Nikobaareilla vaihtovälineenä käytettiin kookospähkinöitä. Nikobaarit asuvat pienellä saarella, joka ruokkii ja vaatettaa heidät. He olivat omavaraisia eivätkä kaivanneet kaupankäyntiä. Kookospalmut soivat heille ravinnon, juoman, talot ja huonekalut. Kookospähkinöitä he tuottivat miljoonia vuosittain. Vaikka Nikobaarit sijaitsivat muinaisen kauppareitin varrella ja saarelaiset altistuivat Vieraan houkutuksille, eivät he osallistuneet maailmanmarkkinoille.
Kookospähkinöillä he hankkivat eräältä toiselta saarelta itselleen kanootteja, suurikokoisen vaatiessa vuonna 1899 35,000 paria kookospähkinöitä. Myös kattiloita saarelaiset hankkivat tällä tavoin. Vielä 20-luvulla nikobaarilaiset käyttivät vieraita kolikoita vain koristaakseen itseään, tai hautauhreina.
Näillä saarilla ihmiset olivat rauhantahtoisia, ystävällisiä, anteliaita, rehellisiä ja uskollisia; miehet kohtelivat naisia arvoisinaan eikä koiria potkittu; urheileminen ei ollut kilpailemista eikä mittelöintiä; vuokrista ja veroista ei ollut huolta; juomien maahantuonti oli virallisesti kiellettyä; rahaa ei käytetty. Totuuden siemen lienee sen englantilaisen työläisnaisen kommentissa joka kuuli nikobaarilaisten olosuhteista: "He oppivat heti varastamaan jos rupeavat käyttämään rahaa." (1924).

Samurait

Japanissa Tokugawa Iyeyasun´n kaudella (1600-1853) pidettiin kauppiaita alimpana kastina yhdessä niiden kanssa, jotka teurastivat eläimiä ja mestasivat rikollisia. Sosiaalinen ihanneluokka olivat samurait. Samurain tyyliin ei kuulunut ajatella rahaa eikä puhua rahasta, eikä hänen sopinut käsitellä rahaa. Samurai oli ylpeä esitellessään ystävilleen, ettei hän edes tiennyt miten laskea kolikoita. Rahan tarjoaminen samuraille oli loukkaava teko.

Anarkistit

Ensimmäisen amerikkalaisen anarkistin Josiah Warrenin perustamassa koloniassa Modern Times (1850-62) tavaroiden vaihto toimitettiin "työseteleillä", joiden arvo määräytyi ajan ja intensiteetin mukaan. Kokeilunsa Warren perusti Proudhonin idealle Vaihtopankista, ja hänen päämääränään oli poistaa kilpailu, kauppasodat, markkinoiden heilahtelu sekä ero rikkaiden ja köyhien välillä. Hänen tarkoituksenaan oli lyhentää päivittäinen työaika kolmeen tuntiin.
Warrenin teos Time Store ilmestyi vuonna 1827. Vuonna 1832 perusti Robert Owen Bank of Labor Exchangen Lontooseen. Tuotteista sai pankissa pankin omia seteleitä joilla bazaareista sai hankkia muita tuotteita. Pankki kaatui koska liikaa hyödyttömiä tuotteita lunastettiin bazaariin.
Vastaavanlaisen mutta rankemman kokeilun suoritti Pol Pot punaisten khmerien hallitsemassa Kambodzassa 70-luvun alussa: markkinat ja raha kiellettiin, ja tarvittava ruoka ja tavara jaettiin hallituksen leireiltä.



HOME